Wat is je strategie als ondernemer op LinkedIn?

Als ondernemer weet je dat het stellen van doelen een voorwaarde is om succesvol te zijn. Doelen helpen je keuzes te maken en koers te houden. Doelen inspireren en motiveren mensen om je heen. Zoals Antoine de Saint-Exupéry al schreef: “Als je een schip wilt bouwen, moet je werklui niet opdragen hout te verzamelen, je moet niet het werk verdelen en orders geven. Leer in plaats daarvan mensen eerst te verlangen naar de eindeloze zee.” We weten het allemaal. Wat mij dan telkens weer verbaast, is dat er zoveel ondernemers zijn die op LinkedIn maar wat aanrommelen, zonder richting, zonder doel.

Kies eerst je doel

Als je voor je onderneming LinkedIn strategisch gaat inzetten, is dat een slimme keus. LinkedIn kan een bijdrage leveren aan verschillende doelen. Om je op weg te helpen, geef ik je er een paar ter overweging:

  • Het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf of merk
  • Het introduceren van nieuwe diensten of producten
  • Het verkennen van nieuwe markten en doelgroepen
  • Het vergroten van je netwerk
  • Het werven van personeel.

Het gaat niet werken om al die doelen tegelijk na te streven. Kies er eerst één en zet daar volledig op in. Nadat je dat helemaal hebt uitgewerkt, kan je ervoor kiezen om nog een doel toe te voegen. Ook die behandel je als een apart doel en werk je weer volledig uit. Het één kan het ander wel versterken. Zo draagt bijvoorbeeld het vergroten van je naamsbekendheid ook bij aan het werven van personeel.

Kies je content

Op LinkedIn draait het om netwerken en het delen van kennis en expertise. Helaas zie ik het in de praktijk vaak anders. Door het gebrek aan kennis bij medewerkers over LinkedIn en het ontbreken van een plan hoe ermee om te gaan, zie ik dat de activiteiten op LinkedIn niet veel verder komen dan het INTERESSANT vinden of DELEN van berichten van anderen of door erop te reageren met COMMENTAAR. En dat terwijl er zoveel valt te vertellen. Als ondernemer heb je veel te vertellen. Over je bedrijf, het werkveld, klanten en leveranciers, projecten en producten, ontwikkelingen, technologie enzovoort, enzovoort. Zorg dat je al die potentiële content binnen je bedrijf ontsluit, inplant en deelt. Dan zul je zien dat anderen je gaan liken, delen en volgen!

Wie doet wat?

Als je bedrijf geen afdeling communicatie heeft, is het wel slim om iemand verantwoordelijk te maken voor sociale media. Deze medewerker kan intern taken verdelen en coördineren. Dat betekent dus niet dat alle content van deze persoon zelf hoeft te komen; integendeel. Zet LinkedIn als vast punt op de agenda van het wekelijkse overleg, zodat er altijd iets uit het overleg gedeeld kan worden via LinkedIn. Je kan ook je accountmanagers of binnendienstmedewerkers de taak geven om periodiek informatie over klanten of uit de markt te delen. Lukt het niet om intern iemand de coördinatie te geven om de tijd of expertise ontbreekt? Je kan dan natuurlijk ook extern iemand inhuren.

Aan de slag?

Denk je dat LinkedIn je kan helpen met het bereiken van je organisatiedoelen? Als je niet precies weet hoe je dat moet aanpakken, kan ik je helpen. Behalve dat ik trainingen verzorg op open inschrijving, geef ik ook maatwerktrainingen binnen bedrijven en adviseer ik directies en management over het strategisch inzetten van LinkedIn. Bel me of stuur een berichtje info@judithdepagter.nl en ik neem contact met je op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Deel dit bericht met je netwerk:

Trainer in LinkedIn - Judith de Pagter

Sinds 2010 ben ik zelfstandig expert en trainer in LinkedIn. Ik heb inmiddels ruim 5.500 cursisten op praktische wijze geholpen maximaal rendement online te bereiken.