Wat zet je in je bio op jouw zakelijke Instagram account?

Het lijkt misschien niet het meest interessante stukje op jouw Instagram; de biografie. Maar dat is het wel degelijk! Want met een goede bio kun je een perfecte eerste indruk maken op jouw potentiele volgers.

Maar hoe doet je dat?

Als eerste is het belangrijk om te weten wat de biografie, of kortweg bio, precies is. Dat is het korte stukje tekst van 150 tekens onder je profielfoto. In dit stukje tekst kun je mensen die op jouw profiel terechtkomen, jouw potentiele volgers dus, laten weten wat ze op jouw account kunnen vinden en wat ze kunnen verwachten. Doe je dat goed, dan zijn mensen sneller geneigd om die volgknop aan te klikken. Met deze tips kun je jouw bio optimaliseren.

Gebruik een herkenbare foto of logo

In je profiel kun je zelf een profielfoto kiezen. Natuurlijk wil je dat mensen direct herkennen van wie het account is. Daarom is het slim om het logo van jouw bedrijf te gebruiken. Heb je geen logo of wil je het liever persoonlijker maken? Gebruik dan een foto waar je zelf goed herkenbaar op staat. Als je een logo gebruikt krijgt je account gelijk een professionele en betrouwbare uitstraling.

Kies een herkenbare accountnaam

Als je een instagramaccount aanmaakt, kies je een gebruikersnaam. Dit is de naam die gebruikt wordt als mensen jou taggen of die men ziet als je een reactie achterlaat. Nu zijn er al heel veel gebruikersnamen in gebruik, daarom het kan lastig zijn om een korte naam te vinden. Maar probeer het zo kort mogelijk en zo dicht mogelijk bij jouw bedrijfsnaam te houden. Aan je eigen naam, die je in de je profiel kunt aanpassen, kun je natuurlijk nog meer details opnemen. Als persoon gebruik je hier normaal gesproken je voor en achternaam, maar als bedrijf kun je bijvoorbeeld nog iets toevoegen aan je bedrijfsnaam.

Een korte omschrijving

Dan kom je in het gedeelte waarin je in 150 tekens kunt omschrijven wat jouw bedrijf doet en wat mensen van jouw account kunnen verwachten. Dit kun je doen in een combinatie van tekst en emoji’s. Je kunt dit doen als opsomming onder elkaar, maar natuurlijk ook in twee zinnen. Verder kun je ook een call to action opnemen in je bio. Heb je bijvoorbeeld een hashtag waarvan je wil dat mensen deze gebruiken zodat jij hun content kunt reposten, benoem deze dan.

Link naar je website

Tot slot wil je uiteindelijk ook dat mensen naar je website gaan. Daarom is het slim om de url van je website op te nemen in je bio. Je kunt hiervoor ook een account aanmaken op linktree. Via linktree kun je namelijk een lijst maken met links naar specifieke pagina’s op je website. Als je in een post dan verwijst naar bijvoorbeeld een blog dat je hebt geschreven, dan komen ze via linktree ook echt op de blogpagina terecht en niet op de homepage van je website.

Meer weten?

Als je al deze tips in praktijk brengt, komt het helemaal goed met de eerste indruk op jouw instagramaccount. Wil je na het lezen van deze blog nog meer weten over hoe je jouw zakelijke Instagram account kunt optimaliseren? Schrijf je dan in voor de training Basisvaardigheden Instagram Zakelijk of Instagram Zakelijk Plus. Ook als 1-op-1 training te boeken.