Te weinig inschrijvingen voor je digitale nieuwsbrief?

 

give away

Bezoekers zijn gek op gratis e-books en checklists

Vaak zie je op websites een inschrijfmogelijkheid voor de nieuwsbrief met daarbij de tekst “Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief”. Op de hoogte blijven ervaren de meeste bezoekers niet als waardevol en ze zijn bang voor “spammy” nieuwsbrieven met veel reclame. Op deze manier mensen aanmoedigen om zich in te schrijven voor de nieuwbrief levert meestal teleurstellende resultaten op.

Als je meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief wilt, dan helpt het om iets weg te geven:

  • een e-book met tips
  • een handige checklist
  • uitgebreide productbeschrijvingen
  • een (doe-het-zelf) stappenplan

Zorg er wel voor dat het waardevolle weggevers zijn, want bezoekers vullen niet zomaar hun mailadres in.

Het kost je dus wel even tijd om iets te schrijven met voldoende kwaliteit en onderscheidend vermogen, maar het is de moeite waard.

Voorbeelden van waardevolle weggevers

Judith, onze Linkedin trainer geeft op haar site delinkedintraining.nl in ruil voor het mailadres van de bezoeker het volgende weg:

Marieke, onze Facebook trainer geeft ook iets handigs weg op haar site:

En op mijn site vind je veel gratis handleidingen en downloads:

Een bijzondere weggever: de content upgrade

De laatste 3 van de bovenstaande voorbeelden zijn van een specifieke categorie van weggeven: de content upgrade. Deze is opgebouwd uit:

  • een inleidend artikel dat openbaar beschikbaar is op je website / blog
  • dit artikel bevat al aardig wat uitleg over een bepaald onderwerp (het ‘wat’ en ‘waarom’, en een klein beetje ‘hoe’)
  • de daadwerkelijke content upgrade: een gedetailleerd vervolg (meer ‘hoe’) op het openbare artikel dat je direct ontvangt na invullen van je naam en mailadres

Door dit soort weggevers groeit mijn mailinglijst flink door: in 2 jaar van 2000 abonnees naar meer dan 9000 abonnees nu.

Hoger in Google

Bijkomend SEO voordeel: als je op je site iets waardevol weggeeft, en je gebruikt in de beschrijving (bij voorkeur 1000+ woorden) rondom je weggever de juiste zoekwoorden, dan wordt die pagina beter vindbaar in Google en andere zoekmachines. Je krijgt de volgende kettingreactie:

  1. Inhoudelijke kwaliteit +
  2. De juiste zoekwoorden =
  3. Hoger in Google =
  4. Meer bezoekers =
  5. Meer inschrijvers voor je mailinglijst

De volgende stap: een nieuwe waardevol blogartikel schrijven dat je onder de aandacht brengt in je volgende nieuwsbrief. Zo blijf je in beeld en bouw je vertrouwen op.

Vertrouwen opbouwen

Om een klantrelatie op te bouwen heb je dus meer nodig dan alleen het zinnetje “Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief”. Met content- en e-mailmarketing is het van belang dat je niet direct gaat verkopen. Eerst laten zien wat je waard bent, en stap voor stap de relatie en het vertrouwen opbouwen:

  • Geef kennis weg op je blog in een openbaar artikel
  • Geeft een uitbreiding met meer diepgang weg in ruil voor naam en mailadres
  • Blijft kwalitatief hoogwaardige tips mailen
  • Bied een fantastisch instapper (product of dienst) aan met een lage prijs
  • Verkoop een uitgebreid vervolgtraject / product / dienst

Stappenplan e-mailmarketing

Hoe begin je ermee? Kortweg doorloop je volgende stappen:

  1. Maak je weggever(s) . Kan prima in bijvoorbeeld Word of Powerpoint. Mooi opmaken en opslaan als PDF.
  2. Open een gratis MailChimp account voor het maken van je e-mailnieuwsbrieven
  3. Koppel de inschrijfformulieren op je site aan de mailinglijsten per interessegebied in MailChimp
  4. Laat MailChimp de weggever direct en automatisch versturen naar de aanvragers
  5. Start een (WordPress) blog
  6. Schrijf periodiek een of meerdere waardevolle artikelen
  7. Schrijf een korte prikkelende introductie van het artikel en plaats dit met een ‘lees-verder-link’ (naar het gehele artikel op je blog/site) in je MailChimp nieuwsbrief
  8. Verstuur de nieuwsbrief naar je abonnees
  9. Bekijk na een aantal dagen de statistieken en zie hoe vaak je mail geopend is, hoe vaak er op een artikel is geklikt en welke personen dat deden.

Aan de slag!

Op deze site en de websites van onze trainers vind je heel veel gratis tips en links die je op weg helpen. Lees lekker verder op dit blog en pik er iets uit waarvan je denkt dat het nu toch echt eens tijd wordt om het aan te pakken.

Het maakt niet uit waar je begint, als je maar begint 😉

Kost het je teveel tijd om de belangrijkste principes en programma’s te doorgronden en uit te proberen? Dan zien je we natuurlijk graag bij een van onze workshops. We loodsen je er in de juiste volgorde doorheen en het zo’n (halve) dag cursus bespaart je weken uitzoekwerk.

Workshops binnenkort »

Gerelateerde workshops:

 

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie