Blue Monday

15 januari 2018. Het jaar is ruim twee weken oud en statistisch gezien blijkt dat dit de meest deprimerende dag van het jaar is: Blue Monday. Het weer draagt zijn steentje bij. De lucht is al de hele dag grijs en alle warmte wordt uit je gezicht geblazen door de wind, die met stormkracht door de straten waait. Met die wind zijn ook veel goede voornemens weggewaaid, want vanmorgen in de sportschool waren er aanmerkelijk minder mensen dan vorige week. En dan hebben we nog 50 weken te gaan dit jaar…

Piketpaaltjes

Dat de meeste goede voornemens gedoemd zijn om te mislukken, heeft te maken met twee dingen. Ten eerste is het heel moeilijk om gedrag te veranderen. Iets wat je jarenlang hebt gedaan, leer je niet gemakkelijk af. Vaak ontbreekt ook de intrinsieke motivatie om het af te leren of anders gezegd, nieuw gedrag aan te leren. Een concreet doel helpt ook. Dus helder voor ogen hebben WAAROM je iets wilt afleren of veranderen. De tweede reden voor het mislukken zit in het ontbreken van een haalbaar plan. Hier gaat het dus om het HOE. Hoe zorg je ervoor dat je je doel gaat halen. Welke hulpmiddelen ga je organiseren en welke stappen ga je zetten. Maak de stappen niet te groot, maar maak ze wel concreet. Dan heb je elke keer weer iets om trots op te zijn.

Blogtraining

De reden dat ik het hier over goede voornemens heb, is dat ik het afgelopen jaar veel mensen een blogtraining heb gegeven. En met al die mensen heb ik afgesproken dat ik het eerste blog dat ze na de training zouden schrijven, gratis voor ze zou nakijken en zou voorzien van tips. Na elke training vertrokken de cursisten met een hoop nieuwe kennis, inspiratie en het voornemen om consequent te gaan bloggen. Het resultaat was dat slechts een enkeling binnen enkele weken vol trots een blog stuurde met het verzoek om een inhoudelijke reactie. De rest is blijven hangen in goede voornemens en dat is een gemiste kans.

Blogkalender

Bloggen kan een zegen zijn voor je naamsbekendheid, expertisestatus en de vindbaarheid van je website. Het enige wat je ervoor hoeft te doen, is met regelmaat een blog te schrijven en daarin op een natuurlijke wijze de zoekwoorden te verwerken waarop je graag gevonden wilt worden door je doelgroepen. Door gebruik te maken van een blogkalender, waarin je thema’s en onderwerpen plant, wordt het gemakkelijker om consequent te bloggen. Voeg daar een notitieboekje aan toe of maak gebruik van een handige app als Wunderlist of Evernote op je smartphone. Ook voor bloggen geldt dat je er een gewoonte van moet maken en er regelmaat in moet krijgen en dat doe je door het consequent te doen.

Ik wens je succes. Wil je er meer over weten, kijk dan op www.deblogtraining.nl of geef je op voor een training. Wellicht tot ziens in 2018.

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+

, ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie