Content, Content, Content…
Het hete hangijzer

Content maken: waar begin je?

Content maken: waar begin je?

Als ondernemer krijg je er vaak mee te maken: “de vraag naar content”.
Voor Social Media heb je Content nodig, je website bouwer en je SEO-specialist dringen op goede Content aan en voor het maken van een leuke video van je bedrijf is ook Content nodig.

Maar waarom is het in de praktijk vaak zo lastig om op geregelde basis goede content te produceren?
En belangrijker: Hoe ga je hiermee om? Wat kan je doen?

In dit artikel ga ik graag in op “het hete hangijzer” dat Content heet.

Wat is Content?

Wanneer we het over Content hebben, dan gaat het al snel over tekst. Maar voor het web is andere Content net zo belangrijk: foto’s, infographics, animaties, filmpjes, geluidsfragmenten…

Eigenlijk is Content alles dat informatie kan overdragen.

Dat kunnen wij mensen ook, informatie overdragen. In een gesprek, één-op-één of voor een volle zaal tijdens een toespraak op een congres. Maar op het web komen daar allerlei andere hulpmiddelen bij om te hoek kijken.

En vanuit veel overwegingen wordt er vaak aangeraden om vooral goede visuele content te hebben. En terecht. Een plaatje spreekt luider dan 1000 woorden. En video is al helemaal laagdrempelig om je boodschap snel over het voetlicht te krijgen. Doen dus!

Maar vanuit de SEO-optiek is het heel verstandig om óók aan goede tekst te werken. Zoekmachines beoordelen websites voor het grootste gedeelte op de tekst, niet op de visuele content. Een zoekmachine “begrijpt” een plaatje of een video niet zo goed. Als SEO (vindbaarheid) belangrijk is, ontkom je er niet aan om ook aan de teksten te werken.

En voor veel bedrijven geldt dat die Content ook nog eens moet bijdragen aan de verkoop van hun diensten of producten.

En daar gaat het volgens mij nogal eens “mis”…

Het hete hangijzer

Het probleem bij het maken van Content – of de beslissing om Content in te gaan zetten in de Marketing Strategie – is vaak het inschatten van de waarde.

“Gaat het direct iets opleveren?”

“Gaan we er meer door verkopen?”

Doe het niet! Denk bij het maken van goede Content niet direct aan de verkoop!
Juist door het stellen van dat soort vragen wordt het al een stuk lastiger.

Waarom?

Je bent dan niet meer bezig met waar het daadwerkelijk om gaat: het informeren van je (potentiële) klant. Je bent bezig met keiharde cijfers, met winst, met keiharde knaken… en dat is nou juist wat niet de bedoeling is bij goede Content Marketing.

Goede Content is niet als een TV commercial. Het leidt vaak niet direct tot meer verkoop. Maar indirect vaak juist tot veel meer.

Neem het voor waarheid aan: goede Content is uiteindelijk winstgevend; en ga dan gewoon aan de slag.
Verdiep je in de vragen van je klanten. Vind antwoorden. Zet ze op je website. Verspreid het via Social Media. En maak mensen blij en dankbaar door ze te helpen, van inspirerende ideeën te voorzien en verder te helpen met de vragen die ze hebben.

Dát geeft je bedrijf, of jouw persoonlijk, een goed imago. En een goed imago leidt tot tevreden klanten. En tevreden klanten leidt tot meer business…

Waar begin je? Waar haal je inspiratie voor Content vandaan?

Als je dan hebt besloten om meer met Content te gaan doen, of misschien zelfs van plan bent een complete Content Marketing strategie op te zetten… waar begin je dan?

De juiste vraag om te stellen is denk ik: “Waar is mijn doelgroep naar opzoek?”

Met welke vragen zitten jouw (potentiele) klanten? En waar kan je ze – zonder je hele “geheim” of product weg te geven – mee helpen?
Waar weet jij of jouw bedrijf alles van, maar is voor een leek abracadabra?

Een goed begin is er de cijfers eens op na te slaan…

Zoekwoordonderzoek: waar zoekt je doelgroep naar?

De winst door “betere vindbaarheid” is vaak een goede motivatie om aan Content te gaan werken.

Of anders gezegd: door aan (de verscheidenheid van) je Content te werken verbreed je je vindbaarheid.

Een voorbeeld:
Als je het als makelaar op je website alleen hebt over jezelf, je bedrijf en dat je huizen verkoopt, dan ben je – als je “geluk” hebt – vindbaar voor woorden als “makelaar” (eventueel in combinatie met de plaatnaam, uiteraard).

Maar ga je Content maken over bijvoorbeeld de kosten die komen kijken bij het kopen van een woning” verbreed je je kans om vindbaar te zijn. Je doet in de “Google race” niet alleen meer mee met “makelaar”, maar ook met “kosten kopen woning”, “koopwoning kosten” etc.

Zet daar nog eens 3 andere goede artikelen (op je eigen website) naast en je bent al een eind op weg. Oók in het “overtuigen van Google” dat je, als specialist, weet waar je het over hebt: je zogenaamde autoriteit.

En die autoriteit is weer belangrijk om óók voor de belangrijke grotere zoektermen (in dit voorbeeld “makelaar”) hoger te scoren.

Denk eens na over de vragen die je vaak worden gesteld. Beantwoord die vragen op je website.

Content: een grote puzzel

Content: een heel gepuzzel. Of toch niet?

Maar goed: je doelgroep dus. Waar zoekt die dan naar?

Dat kan je op verschillende manieren doen:

  • vraag het ze;
  • denk eens na over de vragen die je vaak per e-mail of via de telefoon worden gesteld;
  • doe zoekwoordonderzoek (de harde cijfers zijn boven water te krijgen);
  • ga bij concurrenten kijken op welke zoektermen ze mikken en waar ze in hun blogs over schrijven;
  • lees ook dit artikel over het vinden van je doelgroep.

Legio mogelijkheden om inspiratie op te doen voor goede nieuwe invalshoeken en zoektermen om over te bloggen.

Maar durf het aan om uniek te zijn. Schrijf vanuit je eigen ervaring en met je eigen kennis. Ga niet klakkeloos andere artikelen kopiëren. Google trapt er niet in en de lezer ook niet.

Tips

Ik merk tijdens het schrijven van dit artikel dat ik over dit onderwerp eigenlijk niet raak uitgeschreven. Over Content is veel te doen. En er is veel over te schrijven. Voor dit artikel wil ik het hier echter graag bij houden.

Nog twee dingen: een paar snelle tips. En hieronder nog verdere inspiratie van mijn collega trainers die ik om hun visie over Content heb gevraagd.

Tips over Content

  • Content schrijven achter de computer

    Content schrijven: ga soms juist eens weg achter de computer. Geef je creativiteit de ruimte!

    Gewoon doen! Begin en zie waar het schip strandt. Niks doen en geen letter “op papier” zetten brengt je in elk geval niet verder.

  • Ga eens weg uit je gewone omgeving. Voor schrijven is tijd én creativiteit nodig. Op kantoor en achter je computer wordt je waarschijnlijk teveel afgeleid. Ga eens ergens anders naar toe (het park om de hoek, een café of een leuke brasserie) en laat daar in alle rust je creativiteit, op papier, de vrije loop.
  • Schrijf ingevingen meteen op. Goede ideeën komen te pas en te onpas. En vaak onverwacht en wanneer je er juist niet actief over nadenkt. In dromen, onder de douche, terwijl je met een klant aan de telefoon zit. Heb je een goede ingeving: schrijf het meteen op!
  • Maak een planning. Heb je een maal de smaak te pakken, maak een planning. Zet vaste “schrijfmomenten” in je agenda. En hou jezelf, je collega’s of werknemers er aan.
  • Zoek eens in een andere richting. Als je eenmaal “in het ritme” zit en het schrijven gaat je goed af, probeer dan eens een andere richting. Mijn collega trainers hieronder hebben allemaal weer een andere invalshoek. En uit ervaring zeg ik: elke training inspireert weer op een andere manier. Welke training past het beste bij jou?

Inspiratie opdoen

Heb ik je met dit artikel nog niet genoeg kunnen inspireren?
Wellicht dat één van mijn collega’s je verder kan inspireren en motiveren:

Geertje Algera, video-trainer:

Qua video is de content vele malen belangrijker dan de kwaliteit van de video. Als smartphone-videomaker is het verhaal altijd “leading”. De kwaliteit van de camera van de smartphone is bijzaak. Het doel is om waardevolle & authentieke content te maken, en niet een perfecte gelikte video.

Nick Smeenk, blog-trainer:

De behoefte aan originele content neemt nog steeds toe. Het betekent voor mij als tekstschrijver en blogtrainer een toename in opdrachten op het gebied webteksten, vlot geschreven blogs en inspirerende blogtrainingen.

Martijn Baltes, WordPress-trainer:

Bij websites draait alles om waardevolle content, en dan bedoel ik met name de teksten. Met de huidige generatie templates in WordPress heb je de look-and-feel van je site na de installatie eigenlijk al op niveau. Veel ondernemers blijven hangen in het fine tunen van de uitstraling terwijl de echte winst zit in het schrijven van behulpzame content. Start een blog en schrijf over de problemen en wensen van je doelgroep. Dat herkennen ze, pas later zijn ze geïnteresseerd in jouw producten, diensten en technieken. Bouw eerst vertrouwen en je expertstatus op door met blogartikelen antwoord te geven op de belangrijkste vragen van je doelgroep. Dit helpt ook je vindbaarheid via de zoekmachines want wat typen mensen daar in als zoekopdracht? Juist… de problemen en vragen die ze hebben. En welke sites staan hoog in Google…? De sites die de beste antwoorden geven op die vragen.

Judith de Pagter, Linkedin-trainer:

Ik merk in mijn Linkedin trainingspraktijk dat kennis veelal ontbreekt bij gebruikers van Linkedin over welke communicatiekanalen Linkedin beschikt om content te verspreiden en met name ook over waar die content dan terecht komt. Vaak leidt dat gebrek aan kennis tot afname gebruik van Linkedin: “het werkt niet voor mijn bedrijf”.

Marieke Wilmink, Facebook-trainer:

Mijn ervaring is dat de behoefte van Facebook gebruikers vraagt om afwisseling van content (video, afbeeldingen, tips, vragen enz.). Maak dan ook een goede contentplanning is één van mijn belangrijkste tips. Want goede content wordt beloond met bereik door Facebook. Ik merk in mijn trainingen dat veel bedrijven nog niet werken met een content-strategie en dus zoekende zijn naar de juiste vorm. Zonde! Maak het jezelf makkelijker….


Chris Kleingeld
SEO specialist, SEO en Google+ trainer

Volgen op: LinkedinGoogle+ | Facebook

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

Er zijn 2 reacties op Content, Content, Content…
Het hete hangijzer

  1. Peter Zuijdgeest 4 juli 2017 at 09:21 #

    Leuk en nuttig stukje. Maar wie is hier aan het woord? Nu moet ik de genoemde collega’s wegstrepen om daar achter te komen. Maar of zoekmachines ook zo ver gaan?

    • Chris Kleingeld 9 juli 2017 at 19:13 #

      Hallo Peter, bedankt voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk, ik was vergeten mijn naam onder het stuk te zetten. Dat heb ik inmiddels aangepast. Bedankt voor de tip!

      Met vriendelijke groet,
      Chris – SEO Specialist

Geef een reactie